tirsdag 8. desember 2009

I disse juletider

Så he d vist blitt 8 desember allerede, og som sist år he eg ingen kalender å åpne. Eg savne pakkekalenderen som mamma lagde før, men sånn e d når man bli så stor at man ikkje bu heime lengre. Eg hekje fått så veldig mye julestemning, mye for at det ikkje er snø her på Moi og at eg ikkje gjer noe som e så veldig juleaktig. Eg ser jo ikkje på noen julekalender på tv heller.

Men sist frihelg fekk eg litt julestemning, koselig va d vertfall å være heime å bake julekake med mamma. Også va d jo julegateåpning i Åseral, men d ga meg ikkje så mye stemning for d va kaldt og d rigna og eg fant ikkje dei få folka eg like å henge med, så det blei eit kort opphold. Sist år begynte dei tydligvis med ein ny tradisjon i Åseral, for dei he gjort d i år au. I stedet for ei stjerne i toppen av treet, he dei sånn sirene lys som blinke. I fjor va det rødt lyd, og i år er det et kvitt lys som blinke skikkelig sterkt, fekk litt vondt i augane kan man sei ja.

På Lundheim he mi hatt juleverksted. Eg va egentlig påmeldt til å lage julekort, men så va d fult i det rommet, så min "gjeng"; Helge, Joachim og Astrid, laga noen skikkelig stygge julelenke sånn som man laga i barnehagen. Eg leverte d bare i ein haug, og eg hekje sett den igjen, så kanskje den blei hivt? Det er mye barnslig pynt omkring, og eg fær følelsen av å gå i barnehagen, og ikkje så mye julefølelse. Eg fekk pakkekalender påse a skula, og den inneholdt julenisse sjokolade, sånnt som eg ikkje like, så eg ga d vekk.

I stede for linje timane denne veka he mi noe som heite collage. Mi må lage sketsj, dans, sang, film o.s.v. Mi gruppe lage ein parodi på pepperkakeby knusinga i Bergen. Mi e veldig enige om at det var unødvendig mye oppblåst i media, så forferdelig va d ikkje, ingen blei skada eller drept, og ikkje blei han skyldige straffa for det heller. Mi jobbe faktisk ganske bra, noe som overaske meg litt. D einaste som e ganske så kjipt e at Helge ikkje e på mi gruppe, han e med sport og lage dans, og han kan ikkje danse, så d glede eg meg t å sjå.

På mårran idag fekk eg ein overaskelse på dørhåndtaket. Det såg ut som om noen hadde hengt sin søppel på døra mi, men det viste seg å være eit kinderegg, og alle andre hadde au fått. Eg som e sånn rar og sånnt, like jo ikkje kinderegg, så Helge fekk sjokoladen. Også fant mi ein lapp inni som d sto om meg, og tydeligvis he eg gjett det inntrykket t den som skreiv d, men mi veit ikkje kem som skreiv dei lappane. Det som sto om meg va: "Rebel med en merksnodig humor og et glimt i øyet". Eg e ingen rebel, eg følle alle regle her egentlig. Einaste som dei ikkje like e at meg og Helge vise at mi e gla i kverandre, og d må mi ikkje. Mi ska sjå ut som om mi bare e venne, åså må mi ta på alle andre utenom kverandre.

I teater må mi være så nær alle, utenom meg og Helge, for mi e jo sammen. Læreren sa faktisk ja når eg sa at d e greit at eg teke på alle utenom Helge. Også i psykologi hadde mi den værste timen noensinne. Mi måtte deles opp i grupper; rullestol folk, og dei som kan gå. Så måtte mi springe fram og t bake i ein lang rekke og sei ting som mi e best eller noe, mens dei i rullestol måtte sei bæ bæ, gakk gakk, og sånne utrulig teite ting. Då følte eg at læreren gjorde akkuratt d denne skula skal forhindre, å ha d morsomt på rullestolbrukerers bekostning. Åså måtte mi masere kverandre i ein stor orgy heile gjengen, og mye annt som e virkelig ubehagelig og bryter mange sine intimsoner. Heldigvis hadde eg Helge på sia meg, men eg hadde ein ann gutt som e sånn 2m på den andre sia. Eg sa ifra t læreren kå eg meinte om d med rullestolbrukerane, for eg blei så provosert.

Også he mi begynt ny valgfag, bare for å ha sagt d. Eg he valgt webdesign og Konsperasjon og mysterier. Begge fagan e så langt veldig interessante. Sist hadde eg skyting og filmklubb. I skyting føle eg at eg blei litt flinkare, det va gøy vertfall, men kaldt. Og i filmklubb, he mi sett noen a favoritt filmane mine, pluss andre bra filme.

Nok for denne gang. Hvis folk leser bloggen min så håper eg dei kan legge igjen ein kommentar for gøy ;P

3 kommentarer:

Sijih sa...

ska gjøre det for deg elida. for her har jeg noe å si og :P

her fikk jeg stor følelse av negativitet :P

"det fikk helge, for det liker jeg ikke" "og sånt liker jeg egentlig ikke, så det var ikke så moro". hehe.

men det hørtes sykt idiotisk ut å dele gåenede og rullestolbrukere hver for seg... hvor er humaniteten hende?!

Marlene sa...

er så enig i dette innlegget, særlig det som skjedde i gymsalen. Er glad du sa det rett ut jeg xD

Anonym sa...

Hei Elida! Koselig å lesa bloggen din.:)Angående "gymsal-episoden": eg tror poenget t læraren din va at ved å øvedrive og si sånne ting som ikkje e sanne, så kan man bli klar øve sine innerste fordommar å kanskje se hvor dumme de faktisk er. D tenke eg må vær tanken bak d, han kan gjorde d nok ikkje barra ut i fra idioti ;)
Klem Elise